triedna kniha  m365
 logo ms male  skd
 jedalen

EXKURZIA  Londýn – Warwick – Stratford – Windsor – Oxford  (7.11. – 12.11.2022)

Na začiatku novembra sa naši žiaci ZŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej spoločne vybrali spoznávať  10 naj z kráľovského Anglicka. Náš školský výlet začal 7.11. 2022 o 5:00. Náročná cesta autobusom trvala viac ako deň. Prechádzali sme Českou republikou, Nemeckom, Belgickom a Francúzskom. Práve odtiaľ sme sa z mestečka Calais previezli Eurotunelom (podmorský železničný tunel pod prielivom La Manche) do anglického Folkestone, odkiaľ naša cesta pokračovala do Londýna. Po dni a noci strávenej v autobuse sme sa pustili do spoznávania mesta. Celou exkurziou nás sprevádzala úžasná sprievodkyňa pani Ivetka.

phoca thumb m 002

1.Deň

Prvý deň začal plavbou po rieke Thames ( Temža ), odkiaľ sa nám naskytol pohľad na najznámejšie architektonické pamiatky mesta: najvyšší mrakodrap Shard, City Hall (mestskú radnicu), Gherkin (budovu v tvare uhorky) i slávne Shakespearove divadlo, v ktorom on sám režíroval predstavenia pre kráľovnú Alžbetu I. Preplavili sme sa popod Millenium Bridge a postupne sme prechádzali okolo najväčších atrakcií Londýna : Kleopatrinej ihly, Tower of London a Tower Bridge.  V diaľkesa črtalo známe London Eye a Saint Paul´s Cathedral. Pristáli sme na zástavke Westminster a ako sme vychádzali hore schodmi z móla, postupne sa pred nami vynáralo súsošie keltskej bojovníčky - kráľovnej Boudiky. Oproti nej sa v plnej kráse týčil Westminsterský kráľovský palác (dnešný Houses of Parliament) so Snemovňou lordov a Dolnou snemovňou. Komplex budov krásne dopĺňala 93 metrov vysoká Alžbetina veža s hodinami, ktorá v sebe ukrýva známy londýnsky symbol – zvon Big Ben. Zvon odbíja každú celú hodinu na sekundu presne.

Peší okruh pokračoval popri Westminster Abbey, Trafalgar Square (námestie) smerom ku National Galery (Národnej galérie), v ktorej sme mohli obdivovať diela Paula Rubensa a Vincenta van Gogha a po krátkej  obedovej prestávke sme pokračovali na Leicester Square, ktoré je kultúrnym centrom Londýna. Ak chcete vidieť v Londýne premiéry ako prví, určite navštívte niektoré z tamojších kín. To najznámejšie je Odeon.

Po ceste k metru sme nakukli aj do čínskej štvrte plnej malých obchodíkov a lampiónov. Neobišli sme ani Piccadilly Circus, kde je uprostred križovatky šiestich ulíc fontána, na ktorej tróni anjel božskej charity – Ateros. Neobišli sme ani Buckingham Palace. Poobede nás čakala návšteva Natural History museum. Vysílení, ale plní zážitkov sme večer odchádzali do anglických rodín, u ktorých na nás už čakala po tri dni vždy teplá večera a zaslúžený oddych.

2. Deň

Nasledujúci deň nás privítal veľkolepý stredoveký zámok vo Warwick (Warwick Castle), v ktorom sme pocítili bohatú históriu krajiny. V 70. rokoch 20. storočia tento zámok kúpili majitelia múzea Madam Tussaud´s a umiestnili tu voskové figuríny ilustrujúce jeho históriu. V okolí zámku je pre najmenších vytvorené strašidelné bludisko, obdivovať tu môžeme krásne záhrady, v ktorých lietajú biele sovy a sokoly. Z hradných bášt je krásny výhľad na mesto. Poobede sme opäť putovali za históriou, do mestečka Stratford Upon Avon, v ktorom sme navštívili miesto narodenia slávneho anglického dramatika Wiliama Shakespeara . Pred jeho rodným domom sa týči jeho socha v životnej veľkosti.

Keďže v blízkosti bol obchod Poundland, značnú časť našej výpravy zlákali nákupy, a tak pani sprievodkyňa ochotne vyhlásila hodinové nákupné voľno. Ponúkla však aj zaujímavú alternatívu pre historických nadšencov – prehliadku mesta. Malá skupinka sa vydala ďalej po stopách dramatika a jazykovedca. Zastavili sme sa pri historickom dome jeho sestry, v ktorom dodnes sídli tradičné vinárstvo. Oproti cez ulicu sme videli najstaršiu krčmu v mestečku, v ktorej sa od roku 1594 až dodnes čapujú tradičné pivo.

Hneď vedľa krčmy stojí malý tudorovský domček, ktorý patril mamke Johna Harwarda, podľa ktorého je pomenovaná Harwardská univerzita. Vedľa Guild Hall (cechového domu) sa nachádza škola, ktorú navštevoval spomínaný William. Spomínate si na niektoré z jeho slávnych výrokov? „Blázon si myslí, že je múdry, ale múdry človek vie, že je blázon.“ „Čas uteká podľa toho, s kým sme.“ a mnohé ďalšie[1]. Deň sa naplnil a my sme sa opäť vrátili k rodinám, ktoré nás srdečne vítali s teplou večerou a príjemnými rozhovormi.

3. Deň

Tretí deň sa lúčime s Londýnom , aby sme si vychutnali atmosféru kráľovského života návštevou stále obývanej kráľovskej rezidencie Windsor Castle, ktorá slúži ako víkendové kráľovské sídlo. Oplatilo sa vystáť rad a prejsť vstupnou bezpečnostnou prehliadkou. Začali sme návštevou oficiálnych kráľovských apartmánov. Najviac nás očaril Mary doll´s house - miniatúrny kráľovský palác postavený v roku 1924 v mierke 1:12 pre kráľovnú Mary, manželku Juraja V. Bol skutočne jedinečný a veľmi detailne prepracovaný. V pohároch na stole bolo skutočné víno a v knižnici miniatúrne knihy. Pri vychádzaní zo zámku sa práve vymieňala kráľovská stráž a nenechali sme  si ujsť ani návštevu hradnej kaplnky sv. Juraja, v ktorej je pochovaných 10 anglických panovníkov, medzi inými aj kráľovná Alžbeta II. s  princom Philipom.

Poobede nás čakalo mesto Oxford, preslávené najstaršou univerzitou v Anglicku (má 40 fakúlt). Zaujímavosťou je, že na tejto univerzite prednášal Lewis Caroll, ktorý napísal Alenku v ríši divov, a zároveň to bolo miesto štúdia 16 premierov Anglicka. Na nádvorí jednej z najväčších Christ Church College stojí katedrála , v ktorej sme viacerí pri hrobke svätej Frideswide, predložili Pánu Bohu svoje prosby. Kolégium je preslávené aj natačaním filmu Harry Potter. Z Christ Church College sme sa presunuli na nádvorie jednej z najstaršej knižníc sveta - Bodleian. Bola založená v roku 1602  a je druhou najväčšou knižnicou v Spojenom kráľovstve. Vlastní kópiu každého diela vydaného vo Veľkej Británii. Je samozrejmé, že sú medzi nimi aj naše učebnice z anglického jazyka. Z nádvoria knižnice sa väčšina z nás presunula do Westgate Shopping Centre.

4. Deň

Začali sme opäť skoro ráno. Presunuli sme sa autobusom a metrom smerom ku rieke Temža, aby sme si urobili pár fotiek s Tower of London a Tower Bridge a dozvedeli sa opäť nejaké zaujímavosti od pani Ivetky. Znova sa presúvame metrom, tentokrát na Baker Street do múzea voskových figurín Madam Tausand´s. To boli zážitky! Slávne voskové osobnosti, 4D kino o superhrdinoch, jazda čiernym taxíkom sprevadzajúca nás históriou Anglicka a krvavá časť expozície. A keďže naši žiaci boli v ten deň veľmi poslušní, dostali aj bonus od pani sprievodkyne - jazdu na poschodovom autobuse Double - Decker. A byť v Londýne a nenavštíviť Oxford Street ? To nejde! A tak práve tam, poslednými nákupmi darčekov, sme zakončili našu exkurziu po desiatich naj miestach Anglicka. Naplnení zážitkami a obohatení vedomosťami z anglickej histórie i jazyka sme v sobotu večer docestovali domov a zvítali sa so svojimi rodinami.