triedna kniha  m365  

 

 logo zs ziaci  logo ms male  microbit

 

 skd  jedalen
 kontakt  experimentalne overovanie

Konferencia „VÝCHOVA CHARAKTERU V ŠKOLE V KONTEXTE NOVÉHO KURIKULA“

Dňa 3.januára 2025 získavali naši pedagógovia nové vedomosti a skúsenosti na tému „Výchova charakteru v škole a nové kurikulum, príležitosti a výzvy“, ktoré sme mohli rozvíjať na ďalších praktických workshopoch v spolupráci s Regionálnym centrom podpory učiteľov a Trnavskou univerzitou.

phoca thumb m 001

 Celým dňom nás viedli lektori, Mgr. Marek Wiesenganger, PhD., Katedra pedagogických štúdií, Trnavská univerzita; doc. PhDr. Andrej Rajský PhD., univer. prof., Katedra pedagogických štúdií Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave; doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD., Katedra pedagogických štúdií, Trnavská univerzita; Mgr. Marta Knižacká, mentorka RCPU Orava a Ján Štofka z Asociácie pre etickú výchovu a charakter Filia.

Ďakujeme aj Mestu Trstená za poskytnutie priestorov pre všetkých zúčastnených a RCPU za skvelú pomoc pri organizácii.

 

NÁZVY A ANOTÁCIE PREDNÁŠKY A WORKSHOPOV

Výchova charakteru v škole a nové kurikulum: príležitosti a výzvy

(prednáška s diskusiou, 60 min)

Prednášajúci: Marek Wiesenganger, Andrej Rajský, Martin Brestovanský

Má zmysel rozvíjať u žiakov aj ich charakter? Dá sa to v prostredí cirkevnej školy? Aký môže mať dopad kvalitná výchova charakteru na kultúru školy a výsledky žiakov? Prednáška prináša odpovede na tieto otázky a súčasne prezentuje koncept výchovy charakteru v novom štátnom vzdelávacom programe ako príležitosť na rast žiakov a školských komunít. Predstavuje najnovšie výsledky výskumov o výchove charakteru na Slovensku a v zahraničí a ukazuje cesty, ako rozvíjať prirodzené dobro v nás v školskom prostredí.

  1. Ako dizajnovať výchovu charakteru v škole: synergia aktivít a rola žiaka ako ich integrujúci prvok

(lektor: Martin Brestovanský)

Metodický workshop sa bude venovať otázke, ako dosiahnuť synergiu jednotlivých aktivít zameraných na výchovu charakteru. Dôraz kladieme na spoluprácu profesijných komunít učiteľov a systematický a jasný edukačný dizajn vzájomne sa dopĺňajúcich prvkov - školského vzdelávacieho programu, prístupov vo vyučovaní, mimovyučovacích aktivít - zastrešených v každom ročníku adekvátne definovanou rolou žiaka. Cieľovou skupinou workshopu sú učitelia a odborní zamestnanci školy, nemali by chýbať riadiaci pracovníci, vedúci PK, učitelia profesijného rozvoja, či supervízori pre reformu kurikula.

  1. Ako prakticky na charakter - Karty cností

(lektor: Ján Štofka)

Metodický workshop spája zážitkové učenie s osvojovaním cností v bežnom živote. Posilňuje vnímavosť k cnostiam cez karty cností, s praktickými príkladmi a reflexiou na ich tému vo výchovno-vzdelávacom procese aj v reálnych i herných aktivitách. Cieľovou skupinou workshopu sú učitelia a odborní zamestnanci školy, najmä triedni učitelia, vychovávatelia, učitelia výchovných predmetov, vedúci ranných kruhov, animátori duchovných obnov a pod..

  1. Ako vnášať výchovu charakteru do vyučovania predmetov

(lektor: Andrej Rajský)

Výchova charakteru je dôležitá aj v iných predmetoch ako etická či náboženská výchova. V metodickom workshope preskúmame spojenia morálnych tém s rôznymi predmetmi naprieč vzdelávacími oblasťami (ON, SJL, DEJ, GEO, TŠV...). Predstavíme jednoduchú metodiku narábania s textami rôzneho druhu s cieľom osvojovať si „jazyk cností“ pri didaktickej reflexii so žiakmi. Sústredíme sa na nový ŠVP a integrujeme systémový prístup. Cieľovou skupinou workshopu sú učitelia a odborní zamestnanci školy, najmä vyučujúci jednotlivých predmetov.

  1. Ako sa rozprávať o cnostiach (nielen) v zborovni

(lektor: Marek Wiesenganger)

Prečo v zborovni? Tam sa cesta výchovy charakteru môže začínať, nie len v nás ako učiteľoch, ale aj plánovanie a prvé rozhovory o vízii vašej školy vznikajú práve v učiteľskom kolektíve. Spoločne sa pokúsime prostredníctvom reflektívneho nástroja hľadať odpovede na otázky: Ako súčasne vnímame našu školu? V diskusii sa pokúsime interpretovať výsledky opisu kultúry vašej školy. V druhej časti workshopu si priblížime konkrétny prípad obsahujúci morálnu dilemu, z bežnej praxe, s ktorým sa stretávate možno denne. A zamyslíme sa ako o ňom môžeme morálne uvažovať? Akú úlohu zohrávajú v prípade cnosti? Ukážeme si ako diskutovať o etických otázkach prostredníctvom riadeného rozhovoru. Cieľovou skupinou sú učitelia, odborní zamestnanci školy, ale aj mentori, či iní spolupracovníci participujúci na rozvoji výchovy charakteru.

 

E.  LARP – zážitková hra ako nástroj charakterového vzdelávania

(lektor: Marta Knižacká)

LARP (Live Action Role-Playing) je zážitková metóda, ktorá prostredníctvom hrania rolí ponúka jedinečné prostredie na rozvoj empatie, kritického myslenia, tímovej spolupráce a schopnosti riešiť konflikty. V tomto workshope sa účastníci zoznámia so základmi LARP-u a jeho využitím v kontexte charakterového vzdelávania. Workshop poskytne priestor na objavovanie spôsobov, ako integrovať túto metódu do vzdelávacích programov, a ukáže jej vplyv na formovanie postojov a hodnôt u mladých ľudí. LARP umožňuje praktické zažitie rôznych životných situácií a následnú reflexiu etických rozhodnutí, ktorým čelí každý z nás. Cieľovou skupinou sú učitelia žiakov starších ako 13 rokov, odborní zamestnanci a všetci, ktorí hľadajú inovatívne metódy pre charakterové vzdelávanie.